Kapitler
Hele bogen
Dansk Sejlunions måleregel for kapsejlads - © Dansk Sejlunion
Kopiering er tilladt med kildeangivelse - Sidst revideret 20-03-2024
1.
Indledning
1.1.
Baggrund for reglerne
1.2.
Forbedringer
1.3.
Formål
1.4.
Handicap
1.4.1.
Sømiletider
1.4.2.
Tids-korrektions-koefficient
1.5.
Ansvar
1.6.
Fortolkning
1.7.
Søsikkerhed
1.7.1.
Ansvar
1.7.2.
Sikkerhed
2.
Konventioner
2.1.
Regneregler
2.2.
Symboler
2.3.
Måleenheder
3.
Generelle bestemmelser
3.1.
Kapsejlads- og beregningsbestemmelser
3.1.1.
Både
3.1.2.
Klasseregler
3.1.3.
Sejldefinitioner
3.1.4.
RRS ændringer
3.1.5.
Føring af asymmetrisk spiler
3.1.6.
Føring af forsejl og spilere
3.1.7.
Føring af flere forsejl
3.1.8.
Føring af forsejl uden indmålt spiler
3.1.9.
Antal sejl
3.1.10.
Justering af stående rigning
3.1.11.
Føring af sejl på stag
3.2.
Stabilitetsvurdering, SV
3.3.
Skrogudbygning
3.4.
Materialer og konstruktion
3.4.1.
Tilladte materialer
3.4.2.
Tilladte konstruktionsmetoder
3.4.3.
Forhåndsgodkendelse
4.
Måling og beregning
4.1.
Skrogmåling
4.1.1.
Målelængde, L
4.1.2.
Vandlinjebredde, B
4.1.3.
Skrogets retgird under vand, G
4.1.4.
Fribord foran og agter, STF og AF
4.2.
Sejl og rig måling
4.2.1.
Totalt sejlareal, S
4.2.2.
Storsejlsareal, SSA
4.2.3.
Forsejlsarealer, FA1, FA2
4.2.4.
Areal af symmetrisk og asymmetrisk spiler, SA, SAS og SAA
4.2.5.
Sejl certifikatmærke
4.2.6.
Rigtype, bermuda
4.2.7.
Mastematerialefaktor, MF og Rigningsfaktor RF
4.3.
Propeltype, PF
4.4.
Hængestropper, HF
4.5.
Køl
4.5.1.
Kølvægt, K
4.5.2.
Kølkorde, KC
4.5.3.
Kølfaktor, KF
4.6.
Deplacement og flytbar vandballast
4.6.1.
Deplacement, D
4.6.2.
Flytbar vandballast
4.7.
Måletrim
5.
Procedure for måling
5.1.
Måleprocedure
5.2.
Målere
5.2.1.
Målerens udstyr
5.2.2.
Målerens opgave og begrænsninger
5.3.
Målebrev og standardisering af måledata
5.3.1.
DH-målebrev/klassebevis
5.3.2.
Udstedelse af DH-målebrev
5.3.3.
Éntypeklasser
5.3.4.
Standardklasser
5.3.5.
DH standard skrog
5.3.6.
Andre både - uden DH standard
5.3.7.
Ændring efter måling
5.3.8.
Målebrevskontrol
5.3.9.
Måleprotester
5.3.9.1.
Afgørelser af måleprotester
5.3.9.2.
Genberegning af resultater
5.3.9.3.
Annullering og genudstedelse af målebrev
5.3.9.4.
Tidsbegrænsning og sanktion
5.3.10.
Målebrev ved ejerskifte eller klubskifte
6.
Kapsejlads
6.1.
Valg af sømiletid og tids-korrektions-koefficient
6.1.1.
Sømiletider
6.1.2.
Tids-korrektions-koefficient
6.2.
Løbsinddeling
6.2.1.
Sømiletid
6.2.2.
Tids-korrektions-koefficient
6.3.
Resultatberegning
6.3.1.
Sømiletid
6.3.2.
Tids-korrektions-koefficient
6.4.
Beregning af start med omvendt respit
6.4.1.
Sømiletid
6.4.2.
Tids-korrektions-koefficient
Formål
Formålet med DH er:
At henvende sig til bredden i sejlsporten
At gøre kapsejlads mellem sejlbåde af forskellig størrelse og type mulig
At den skal kunne anvendes såvel ved mindre klubsejladser som ved store regattaer